Skocz do zawartości

Wiedenska wystawa - JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945


JoannaK

Rekomendowane odpowiedzi

JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945 Jedzenie i picie to centralne obszary naszego zycia codziennego, scisle zwiazane ze spolecznymi strukturami i podlegajace ciaglym zmianom i przeobrazeniom. I tak wzrost tempa zycia, bedacy wynikiem rozwoju cywilizacyjnego, odbija sie rowniez na przyzwyczajeniach zywieniowych i konsumenckich: bary espresso, sieci restauracji Fast Food, supermarkety czy tez automaty z zywnoscia ? wszystko to sa zjawiska charakterystyczne dla czasow postepu cywilizacyjnego, w ktorych obecnie zyjemy. Grochowka, sznycel po hawajsku, tiramisu i ciasteczka pelnoziarniste ? tak mozna scharakteryzowac transformacje menu zachodnioeuropejskiego od okresu powojennego po dzis dzien. Groch symbolizuje tutaj trudny okres po zakonczeniu II wojny swiatowej, dla ktorego charakterystyczne byly braki w gospodarce, dostawy zywnosci z zagranicy, glod oraz czarny rynek. Sznycel po hawajsku to znowu symbol uwienczonej sukcesem odbudowy powojennej i ?malej stabilizacji? lat 50-tych i 60-tych, ktora pozwalala na regularne spozywanie miesa, jak rowniez bardziej egzotycznych produktow, jak np. ananasy. Lata 70-te to czas wzrastajacego urozmaicenia jadlospisu i wprowadzania do niego coraz wiekszej liczby potraw kuchni obcych. Zupelnie nowy kierunek w sposobie patrzenia na konsumpcje mozna zaobserwowac natomiast od lat 80-tych, od kiedy to mniej wazne jest to ile jemy, a na pierwszy plan wysuwaja sie natomiast modne obecnie aspekty zdrowia, kondycji i urody. Rownolegle do zwyczajow zywieniowych zmienialy sie rowniez zachowania konsumenckie: male sklepiki zostaly zastapione przez samoobslugowe markety, na znaczeniu przybraly takze elementy towarzyszace zakupom i warunki w jakich sie ich dokonuje. Zmianom nie oparla sie takze ?kultura stolu? w naszych domach. Coraz wieksza wage przywiazujemy do marki produktu, podczas zakupow odwolujemy sie do reklam i dokonujemy wyboru miedzy produktami krajowymi i zagranicznymi. Powzej zaprezentowane i krotko omowione zmiany w zachowaniu konsumentow sa glownym tematem wystawy pt. ?JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945?, ktora bedzie mozna odwiedzic w dn. 12.05. ? 25.10. 2005 w Muzeum Wiedenskim (Karlsplatz), codziennie od wtorku do niedzieli, w godz. 9.00 ? 18.00.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.