Skocz do zawartości
Forum Kulinarne Smaczny.pl
JoannaK

Wiedenska wystawa - JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945

Rekomendowane odpowiedzi

JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945 Jedzenie i picie to centralne obszary naszego zycia codziennego, scisle zwiazane ze spolecznymi strukturami i podlegajace ciaglym zmianom i przeobrazeniom. I tak wzrost tempa zycia, bedacy wynikiem rozwoju cywilizacyjnego, odbija sie rowniez na przyzwyczajeniach zywieniowych i konsumenckich: bary espresso, sieci restauracji Fast Food, supermarkety czy tez automaty z zywnoscia ? wszystko to sa zjawiska charakterystyczne dla czasow postepu cywilizacyjnego, w ktorych obecnie zyjemy. Grochowka, sznycel po hawajsku, tiramisu i ciasteczka pelnoziarniste ? tak mozna scharakteryzowac transformacje menu zachodnioeuropejskiego od okresu powojennego po dzis dzien. Groch symbolizuje tutaj trudny okres po zakonczeniu II wojny swiatowej, dla ktorego charakterystyczne byly braki w gospodarce, dostawy zywnosci z zagranicy, glod oraz czarny rynek. Sznycel po hawajsku to znowu symbol uwienczonej sukcesem odbudowy powojennej i ?malej stabilizacji? lat 50-tych i 60-tych, ktora pozwalala na regularne spozywanie miesa, jak rowniez bardziej egzotycznych produktow, jak np. ananasy. Lata 70-te to czas wzrastajacego urozmaicenia jadlospisu i wprowadzania do niego coraz wiekszej liczby potraw kuchni obcych. Zupelnie nowy kierunek w sposobie patrzenia na konsumpcje mozna zaobserwowac natomiast od lat 80-tych, od kiedy to mniej wazne jest to ile jemy, a na pierwszy plan wysuwaja sie natomiast modne obecnie aspekty zdrowia, kondycji i urody. Rownolegle do zwyczajow zywieniowych zmienialy sie rowniez zachowania konsumenckie: male sklepiki zostaly zastapione przez samoobslugowe markety, na znaczeniu przybraly takze elementy towarzyszace zakupom i warunki w jakich sie ich dokonuje. Zmianom nie oparla sie takze ?kultura stolu? w naszych domach. Coraz wieksza wage przywiazujemy do marki produktu, podczas zakupow odwolujemy sie do reklam i dokonujemy wyboru miedzy produktami krajowymi i zagranicznymi. Powzej zaprezentowane i krotko omowione zmiany w zachowaniu konsumentow sa glownym tematem wystawy pt. ?JEDZENIE, PICIE, KONSUMPCJA PO ROKU 1945?, ktora bedzie mozna odwiedzic w dn. 12.05. ? 25.10. 2005 w Muzeum Wiedenskim (Karlsplatz), codziennie od wtorku do niedzieli, w godz. 9.00 ? 18.00.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.