Antystresowa brzoskwinia

W starożytnych Chinach brzoskwinie zaliczane były do owoców przedłużających życie. Te soczyste i pachnące owoce od wieków są wykorzystywane w medycynie i kosmetyce. Są niezwykle pomocne w odchudzaniu, leczeniu osteoporozy, anemii i łagodzeniu stresu. Brzoskwinie to smaczna porcja zdrowia. Warto urozmaicić nimi swoją dietę.

Pachnące witaminki

Brzoskwinie zawierają witaminę PP, B1, B2, B6, nieco witaminy C, beta-karoten, kwas foliowy, a także potas, magnez, fosfor, wapń oraz bor. W porównaniu z innymi owocami, zawierają niewielkie ilości kwasów organicznych – głównie jabłkowy i cytrynowy. Przyjemny aromat brzoskwinie zawdzięczają olejkom eterycznym.

Najwięcej dobroczynnych składników ukrytych jest pod skórką. Dlatego warto brzoskwinie zjadać wraz z nią. Pestki natomiast są silnie trujące, ponieważ zawierają kwas cyjanowodorowy. W starożytnym Egipcie pestki brzoskwiń służyły do wykonywania wyroków śmierci i były podawane skazańcom. Była to tzw. „kara brzoskwiń”.

W zależności od odmiany, owoce są zielone, żółte lub czerwone. Na ogół jaśniejsza skórka gwarantuje słodszy miąższ. Brzoskwinie najchętniej jadamy surowe, ale można z nich także przygotować konfitury, kompoty, sorbety, dodawać do ciast, mięs, a także suszyć. Warto wiedzieć, że 100 g owoców to 39 kalorii, ale 100 g suszu to już 276 kalorii! W Polsce jednak znacznie bardziej popularne są suszone morele.

Na zdrowie!

Brzoskwinie są nie tylko smaczne, ale także zdrowe. Są chętnie wykorzystywane w dietach odchudzających, zapobiegają osteoporozie, korzystnie wpływają na pracę serca, działają moczopędnie, oczyszczają organizm, poprawiają nastrój i redukują stres. Ze względu na ich działanie zasadotwórcze są pomocne przy nadkwasocie i leczeniu zgagi.

  • Na odchudzanie
  • Te niskokaloryczne owoce usprawniają trawienie i pobudzają żołądek do wydzielania soku trawiennego. Są szczególnie wskazane jako dodatek do tłustych potraw. Brzoskwinie mają właściwości oczyszczające. Zawarty w nich błonnik wspomaga funkcje trawienne, daje uczucie sytości i zapobiega zaparciom. A przy tym są lekkostrawne.

  • W profilaktyce i leczeniu osteoporozy
  • Brzoskwinie na dobre powinny zagościć w diecie osób narażonych na osteoporozę. Zawarty w owocach bor podnosi poziom estrogenu, który działa ochronnie na kości. Niedobór tego żeńskiego hormonu powoduje znaczny postęp choroby.

  • Korzystny wpływ na czynności serca
  • Brzoskwinie są naturalnym suplementem uzupełniającym niedobór potasu. A jak wiadomo potas usprawnia czynności serca, warunkuje prawidłową kurczliwość mięśni, jest niezbędny do właściwego funkcjonowania układu nerwowego. Dodatkowo zawarta w brzoskwiniach witamina PP (niacyna) obniża poziom cholesterolu, chroni i zapobiega chorobom serca. To sprawia, że brzoskwinie są bardzo pomocne w chorobach układu krążenia.

  • Właściwości moczopędne
  • Brzoskwinie mają działanie delikatnie przeczyszczające i moczopędne. Regularne ich jedzenie oczyszcza organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Dlatego są zalecane osobom cierpiącym na choroby nerek i reumatyzm.

  • Właściwości antystresowe
  • Witaminy z grupy B zawarte w brzoskwiniach mają działanie relaksujące, uspokajające i wyciszające. Oprócz tego witamina PP jest niezbędna do produkcji hormonu szczęścia – serotoniny, która poprawia nastrój. Jej niedobór jest przyczyną apatii i większej skłonności do stresu.

    Brzoskwiniowe kosmetyki

    Brzoskwinie tonizują, odświeżają i zmiękczają naskórek, a dzięki zawartości beta-karotenu sprawiają, że skóra nabiera pięknego kolorytu. Mieszanka witamin i karotenoidów sprawia, że brzoskwinie znacząco poprawiają kondycję skóry, nawilżają i odmładzają. Brzoskwiniowe kosmetyki są szczególnie polecane do cery przemęczonej, suchej i normalnej.

    Miąższ brzoskwiń jest także często wykorzystywany w kosmetykach do włosów, z pestek zaś produkowane są peelingi złuszczające i dogłębnie oczyszczające skórę.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2011-09-20]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 2]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2021. Wszystkie prawa zastrzeżone.