Dieta dziecka, czyli jak osiągać sukcesy w szkole?

Nowy rok szkolny. Koniec błogiego leniuchowania. Czas wrócić do szkoły i przestawić umysł na wysokie obroty. Rodzice mogą w tym nieco pomóc swoim pociechom. Okazuje się bowiem, że właściwa dieta i zasady zdrowego odżywiania w ogromnym stopniu wpływają na pracę mózgu, zdolność koncentracji i procesy uczenia się.

Kilka podstawowych zasad...

Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko rozwijało się prawidłowo, było zdrowe, a ze szkoły przynosiło dobre oceny. Aby pomóc tym życzeniom stać się rzeczywistymi, warto stosować się do kilku żelaznych zasad.

  • Regularne posiłki
  • Mózg stale odbiera i przetwarza informacje. Do prawidłowej pracy potrzebuje energetycznego paliwa w postaci glukozy. Najlepszym jej źródłem są węglowodany złożone. Znajdują się one w nasionach, ziarnach zbóż, kaszach, warzywach i roślinach strączkowych. Węglowodany złożone zapewniają stały, równomierny dopływ energii do organizmu. Dzieje się tak dlatego, że ich trawienie odbywa się przez długi czas. Dzięki temu cukier jest uwalniany stopniowo i jego poziom we krwi utrzymywany jest na stałym poziomie. Dlatego tak ważne są regularne posiłki. Dziecko powinno zjadać 4-5 posiłków dziennie, średnio co 3 godziny.

  • Różnorodność
  • Dieta ucznia powinna być urozmaicona, pożywna i lekkostrawna. Tylko dieta urozmaicona jest w stanie dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych (białka, węglowodanów, witamin, soli mineralnych, tłuszczy roślinnych). Właściwie zbilansowana dieta daje energię do działania i dobre samopoczucie.

  • Owoce i warzywa
  • Owoce i warzywa są niezbędnym składnikiem diety w okresie wzrostu dziecka. Są one bowiem źródłem wielu witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Organizm nie potrafi magazynować cennych składników, dlatego powinny być dostarczane codziennie. Wspomagają one bowiem system odpornościowy, pomagają utrzymać prawidłową wagę, usprawniają procesy uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i uwagi, a także kształtują dobre nawyki żywieniowe na całe życie.

  • Odpowiednie nawodnienie
  • Właściwe nawodnienie organizmu wpływa na prawidłową pracę całego organizmu – w tym również mózgu. Nawet niewielkie odwodnienie organizmu, które objawia się uczuciem pragnienia, powoduje zmęczenie, spadek koncentracji, ospałość i apatię. Picie wody jest ważne nie tylko latem. Wodę trzeba pić regularnie, każdego dnia. Należy natomiast ograniczyć podawanie słodkich napojów, które dostarczają jedynie dużo kalorii.

    Śniadanie jest najważniejsze

    Aby aktywnie uczestniczyć w codziennych zajęciach niezbędne jest śniadanie – poranny zastrzyk energii. Najlepszym zestawem na śniadanie jest: pełnoziarniste pieczywo lub płatki śniadaniowe, nabiał, owoce i warzywa.

    Regularne unikanie śniadań może doprowadzić do deficytu ważnych dla rosnącego organizmu dziecka składników odżywczych. Dzieci, które jedzą śniadania łatwiej się koncentrują i uczą, są pełne sił witalnych i bardziej radosne.

    Należy jednak pamiętać nie tylko o pełnowartościowym pierwszym śniadaniu. Warto zadbać także o przygotowanie urozmaiconego śniadania do szkoły. Najważniejsze jest, aby dzieci sięgały po owoce i domowe kanapki zamiast batoniki i chipsy, które są dostępne w szkolnych sklepikach.

    Dieta na pamięć i koncentrację

    Pełnoziarniste pieczywo, ryby, orzechy... Niektóre produkty, jak żadne inne, usprawniają procesy myślowe, przyswajanie wiedzy i zdolność koncentracji. Ogromny wpływ na prawidłową pracę mózgu i całego układu nerwowego mają witaminy z grupy B. Ich źródłem są produkty z pełnego ziarna zbóż, kiełki, rośliny strączkowe, produkty mleczne oraz mięso, ryby i drożdże.

    Równie ważne są biopierwiastki: magnez, żelazo, selen, potas. Magnez warunkuje prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych, usprawnia pracę szarych komórek i pamięć, działa uspokajająco. Produkty bogate w magnez to m.in.: pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, orzechy, migdały, zielone warzywa. Żelazo jest odpowiedzialne za transportowanie tlenu. Odpowiednio natleniony mózg lepiej pracuje i szybciej przyswaja nowe informacje. Najcenniejszym źródłem żelaza jest mięso, wątróbka, ryby, żółtka jaj.

    Właściwa dieta to zdrowie, energia, dobre samopoczucie. Jest ważna szczególnie w okresie jesiennym, kiedy pogoda codziennie testuje odporność organizmu dziecka.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2011-09-12]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 1]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2021. Wszystkie prawa zastrzeżone.