Jak nie przytyć w święta?

Tradycja nakazuje, aby na wigilijną wieczerzę przygotować dwanaście potraw. A to dopiero początek... Święta to czas spotkań i biesiadowania przy suto zastawionym stole. I jak tu nie skusić się na smażonego karpia, śledzia w śmietanie, pierogi czy choćby kawałeczek piernika? Nie zawsze wychodzi to nam na dobre. Dotyczy to szczególnie osób odchudzających się i tych, którzy muszą przestrzegać diety ze względu na swoją chorobę.

Wigilia w wersji light

Potrawy wigilijne, choć są postne, nie należą do niskokalorycznych. Przygotowując wieczerzę w domu warto tak dobrać i przyrządzić dania, aby zachować ich uroczysty i niepowtarzalny charakter, a jednocześnie nie obciążać nadmiernie przewodu pokarmowego.

W żadnym wypadku nie należy rezygnować z tradycji, a tylko wprowadzić kilka zmian:

  • jeśli potrafimy obejść się bez karpia postawmy raczej na chude gatunki ryb: szczupaka, dorsza, solę;
  • smażone ryby zastąpmy pieczonymi w folii, gotowanymi lub w galarecie;
  • jeśli nie potrafimy zrezygnować ze smażonej ryby, to przynajmniej usuńmy z mięsa panierkę;
  • śledzie w śmietanie równie dobrze będą smakować w jogurcie naturalnym;
  • śledzie w octowych i korzennych zalewach będą mniej kaloryczne od tych w oleju;
  • ciasto na pierogi i uszka lepiej jest przygotować z mąki razowej lub gryczanej. Dobrze także, aby było jak najcieńsze;
  • pierogi z kapustą i grzybami czy kapusta z grochem mogą powodować kłopoty żołądkowe. Aby temu zapobiec, warto dodać zioła, np. kminek, który ułatwia trawienie;
  • gotowych pierogów nie okraszajmy morzem tłuszczu;
  • pierogi serwowane po raz kolejny lepiej podpiec chwilę w piekarniku lub podgrzać w mikrofali, aniżeli odsmażać na tłuszczu;
  • wigilijny barszcz będzie niskokaloryczny, jeśli przygotujemy go na bazie wywaru warzywnego i nie zabielimy go śmietaną;
  • zrezygnujmy z pieczywa;
  • wigilijny kompot z suszonych jabłek, śliwek, moreli, fig sam w sobie jest słodki, dlatego nie warto go dodatkowo dosładzać cukrem;
  • przy wyrobie ciast warto zmniejszyć ilość cukru, a zamiast czekoladowej polewy czy lukru użyć cukru pudru;
  • blach do pieczenia nie smarujmy tłuszczem, a wykładajmy papierem do pieczenia;
  • nie żałujmy ziół i przypraw. Wiele z nich sprzyja trawieniu, łagodzi wzdęcia, pobudza wydzielanie soku żołądkowego;
  • zrezygnujmy z alkoholu, ponieważ jest wysokokaloryczny i opóźnia trawienie posiłku. Wskazana jest jednak lampka czerwonego wytrawnego wina;
  • zamiast majonezu do sałatek używajmy jogurtu naturalnego albo majonezu niskotłuszczowego;
  • na świąteczny obiad warto wybrać pieczeń z indyka faszerowaną suszonymi śliwkami, które są bogate w błonnik.
  • Wigilijna strategia

    Święta Bożego Narodzenia są raz w roku. Nie namawiamy do tego, aby pościć czy odmawiać sobie największych przyjemności. Warto jednak pamiętać o podstawowej zasadzie biesiadowania: „wszystko, ale z umiarem”. Gdy zabłyśnie pierwsza gwiazdka i zasiądziemy do wigilijnej wieczerzy, warto zastosować się do kilku zasad:

  • szklanka wody przed wieczerzą zmniejszy apetyt;
  • na początek: dania najmniej kaloryczne - barszcz, kapusta z grzybami, chude ryby;
  • można także zastosować metodę „jednego talerza”, tzn. nałożyć na talerz od razu wszystkie potrawy;
  • najlepiej jeść powoli, ponieważ sygnał o nasyceniu nie dociera do mózgu natychmiast. Im dłużej trwa posiłek, tym szybciej pojawia się uczucie sytości;
  • dokładne przeżuwanie każdego kęsa odciąża żołądek, przyspiesza trawienie potrawy i zapobiega przejedzeniu;
  • po kolacji warto wypić filiżankę zielonej herbaty lub mięty;
  • w święta nie rezygnujmy z ruchu na świeżym powietrzu. Rodzinny spacer po wigilijnej wieczerzy pomoże spalić trochę kalorii, uchroni przed nieprzyjemnymi wzdęciami, a rześkie powietrze poprawi krążenie i doda energii.
  • Wedle tradycji, by zapewnić sobie dostatek i zdrowie w nadchodzącym nowym roku należy skosztować każdej potrawy... Warto przy tym zachować zdrowy rozsądek i skorzystać z powyższych porad :)

    Zdjęcie: fotolia.com/Barbara Dudzińska

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2011-12-15]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 2]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.