smaczny.pl przepisy kulinarne

Kiedy przejść na lekkostrawną dietę?

Kiedy nasz układ pokarmowy zaczyna się buntować, dokucza nam niestrawność, zgaga, biegunka, ból między żebrami czy skurcze w podbrzuszu, czas przejść na lekkostrawną dietę.

Obecne tempo życia zmusza nas do jedzenia w biegu, odwiedzania barów szybkiej obsługi, picia gazowanych sztucznie barwionych napoi i dużej ilości kawy. Ratunkiem i odpowiedzią na większość naszych problemów z układem pokarmowym jest lekkostrawna dieta. Jest ona zalecana we wszystkich stanach chorobowych i nie zaszkodzi nawet osobom w pełni sił. Bywa też stosowana przesz osoby w okresie rekonwalescencji, np. po długotrwałej chorobie lub po operacji. Dodaje sił również w okresie wzmożonej pracy umysłowej, np. w czasie sesji egzaminacyjnej. Na lekkostrawną dietę może przejść również zdrowa osoba, osoba zmęczona lub osoba z nieznacznymi kłopotami trawiennymi. Wbrew pozorom lekkostrawna dieta jest pyszna, aromatyczna i co ważne błyskawiczna. Można ją stosować tak długo jak chcemy, a stosowana latem odciąża nasz organizm i pozwala czuć się lekko.

W lekkostrawnej diecie posiłki należy jeść pięć, sześć razy dziennie, w regularnych odstępach czasu. Dania nie powinny być zbyt obfite, żeby zbyt długo nie zalegały w żołądku. Należy jeść powoli, a każdy kęs powinno się staranie pogryź, by ułatwić dostęp soków trawiennych. Kolację należy przygotowywać nie później niż dwie godziny przez snem.

Posiłki będą miały lekkostrawną formę jeśli będą gotowane na wodzie lub na parze. Warto gotować w specjalistycznych garnkach, patelniach lub szybkowarach. Dodatkowo można stosować zioła, a dokładnie napary np. z rumianku, koperku i kminku (które redukują ból związany z nagromadzeniem się gazów) lub miętę (która pobudza wydzielanie soków trawiennych). Zioła pozwalają również ograniczyć spożycie soli, natomiast nie powinny ich jeść osoby z wrzodami żołądka. Mięso i ryby najlepiej piec zawinięte w folii, dzięki czemu nasze produkty zachowają wszystkie wartości odżywcze. Można je też smażyć, ale wyłącznie na patelni teflonowej bez dodatku tłuszczu. Jeśli już sięgamy po olej, to najlepiej po słonecznikowy, kukurydziany lub rzepakowy, a do surówek najlepiej używać oliwy z oliwek. Jeśli chcemy dodać do zupy np. masło lub słodką śmietankę, najlepiej dodać do ugotowanej już zupy. Do zup i sosów nie powinno się stosować do mąki, tylko np. mleko jeśli chcemy je zabielić. Należy ograniczyć ostre przyprawy, które drażnią ściany narządów układu pokarmowego, a to przyczynia się do powstawania nadkwasoty. Zaleca się zjadać posiłki tuż po przygotowaniu, te podgrzewane nie są już takie zdrowe.

W lekkostrawnej diecie zaleca się jeść:

  • sucharki, ryż, drobne kasze i makarony;
  • dojrzałe owoce (jabłka, banany, brzoskwinie, pomarańcze, truskawki);
  • gotowane warzywa (marchewka, buraki, kabaczek, dynia, fasolka szparagowa, zielony groszek);
  • surowe warzywa (zielona sałata, pomidory bez skórki, starta marchewka z jabłkiem, cykoria);
  • jogurt, maślanka, mleko zsiadłe;
  • jajka gotowane na miękko;
  • chude mięso;
  • ryby (dorsz, sola, sandacz, leszcz, szczupak);
  • masło, oleje roślinne, oliwa z oliwek;
  • miód i dżemy;
  • kisiele i kompoty owocowe;
  • niegazowaną wodę mineralną, słabą herbatę, rozcieńczone soki owocowe i warzywne;
  • odrobinę soli, cukier, cynamon, pietruszka, koperek, kminek, majeranek.
  • W lekkostrawnej diecie należy unikać:

  • pełnoziarnistego pieczywa, grubych kasz;
  • tłustego mleka, tłustych twarogów, serów pleśniowych;
  • jajek na twardo i sadzonych;
  • napojów gazowanych, mocnej kawy, alkoholu;
  • wieprzowiny, wołowiny, pasztetów;
  • tłustych, wędzonych lub smażonych ryb;
  • kapusty, kalafiora, brukselki;
  • grochu, fasoli, bobu, soi, soczewicy;
  • grzybów, cebuli, czosnku;
  • owoców cytrusowych, gruszek, śliwek i czereśni;
  • ciastek z kremem;
  • musztardy, ketchupu;
  • octu, pieprzu, papryki, ziela angielskiego, gorczycy.
  • Podsumowując, lekkostrawną dietę może stosować każdy. Wzmocni ona nasz organizm i pozwoli uniknąć problemów z trawieniem, co więcej sprawi, że trawienie obejdzie się bez problemów.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Dorota [2010-07-16]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 1]
    Komentarze do artykułu:
    Świetne porady dot.diety lekkostrawnej,akurat jestem w potrzebie. Dziękuję
    Ula [2010-12-02 15:56:48]
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Dimpart 2003 - 2019. Wszystkie prawa zastrzeżone.