Odmładzające i lecznicze właściwości czereśni

Czereśnie – malowniczo piękne owoce, posiadają wiele wartości odżywczych, a do tego są smaczne i małokaloryczne. Cudownie pachną i rewelacyjnie smakują. Śmiało można je jeść między posiłkami bądź jako posiłek, bo są syte i co ważne nie tuczące. Systematyczne ich jedzenie sprawia, że skóra staje się bardziej napięta i wyraźnie młodsza.

Owoce czereśni pojawiają się z końcem maja, i można cieszyć się nimi do połowy lipca, potem pozostają na przetwory, które będą przypominać smak lata. Najczęściej robi się z nich kompoty, konfitury, napoje, wina i koncentraty.

Czereśnie zawierają moc witamin: A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, K, P i dużo odżywczych składników mineralnych: jod, potas, wapń, żelazo, magnez, fosfor, sód, cynk, selen, pektyny i flawonoidy. Są małokaloryczne, bo ich 100 gram zawiera tylko 60 kalorii.

Zalecane są przy:

  • zapaleniu dróg oddechowych;
  • chorobach nerek i serca;
  • kłopotach żołądkowych;
  • reumatyzmie;
  • odchudzaniu;
  • ogólnym osłabieniu organizmu.
  • Mają następujące zalety:

  • oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii;
  • przyczyniają się do zwiększenia odporności na infekcje;
  • działają przeciwzapalnie i wzmacniająco na ściany naczyń krwionośnych;
  • przyczyniają się do usuwania z organizmu nadmiaru soli, dzięki czemu korzystnie wpływają na układ krążenia oraz nerki;
  • działają przeciwreumatycznie i sklerotycznie;
  • zmniejszają ilość kwasu moczowego we krwi, dlatego polecane są osobom z dną moczową oraz tym, którzy chcą się jej ustrzec;
  • zapobiegają anemii;
  • regulują apetyt, i dlatego polecane są dla niejadków;
  • neutralizują działanie wolnych rodników i dzięki temu, opóźniają procesy starzenia się skóry;
  • zapobiegają tworzeniu się zmarszczek;
  • odżywiają cebulki włosowe, pobudzając wzrost włosów;
  • są bezpieczne dla osób z cukrzycą, ponieważ mają niski indeks glikemiczny;
  • dodają energii osobom słabym i wyczerpanym.
  • W sezonie czereśniowym można przeprowadzić kurację regenerującą, odżywiając się przez 1-2 dni wyłącznie czereśniami. Taka kuracja czereśniowa odtruwa jelita, żyły, tętnice i stawy ze złogów. Dodatkowo ich systematyczne jedzenie sprawia, że skóra staje się bardziej napięta i jędrna. Zewnętrznie, w celach pielęgnacyjnych można stosować okłady na skórę twarzy i szyi. Ze świeżych owoców czereśni można zrobić maseczki własnej produkcji. Oto dwie propozycje:

    Dla cery suchej - dwie garście miąższu z czereśni rozgnieść i wymieszać z jedną łyżką oleju słonecznikowego. Maseczkę nałożyć na twarz i szyję, pozostawić na 15 minut, a następnie zmyć ciepłą wodą.

    Dla cery tłustej - dwie garście miąższu z czereśni rozgnieść i dodać ubite białko z jednego jajka. Nałożyć na twarz, pozostawić na 15 minut, a następnie zmyć chłodną wodą.

    Leczniczą częścią czereśni jest także pestka (pozyskiwany z nich olejek), szypułka, czyli ogonek oraz żywica, która wycieka z drzewa. Z szypułki przygotowuje się napary i herbatki, które są sprawdzonym lekiem w walce z zapaleniem dróg moczowych, pęcherza moczowego i nerek.

    Żywica z drzewa rozpuszczona w winie jest skuteczna w walce z kaszlem.

    Uwaga!

  • Czereśni nie należy popijać wodą, a tym bardziej mlekiem. Ponieważ u większości ludzi, takie połączenie prowadzi do „rewolucji żołądkowej”.
  • Czereśni nie należy spożywać przed posiłkiem, w szczególności kiedy zamierzamy zjeść coś ciężkostrawnego (np. mięso), ponieważ czereśnie dodatkowo utrudniają proces trawienny tego rodzaju posiłku.
  • Surowe czereśnie dość długo zalegają w żołądku, i dlatego powinny je unikać osoby z wrażliwym przewodem pokarmowym lub osoby z chorobą wrzodową. Najlepsze dla nich będą owoce krótko obgotowane.
  • Te apetycznie wyglądające owoce posiadają wiele wartości odżywczych, są orzeźwiające i dlatego można się nimi objadać w różnej postaci, bez obaw, i to wszystko dla naszego zdrowia i urody. A więc życzymy smacznego :)

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Dorota [2010-07-26]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 5]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.