Pomocnicy w odchudzaniu

Wszyscy będący na diecie i dbający o linię powinni do codziennego jadłospisu włączyć kilka produktów-pomocników w odchudzaniu. Są to produkty, które przyspieszają przemianę materii, ułatwiają spalanie tłuszczu, detoksykują organizm, zmniejszają uczucie głodu, a przy tym są niskokaloryczne.

Produkty, które są niskokaloryczne i mają cenne właściwości to:

  • szpinak
  • Szpinak jest źródłem soli mineralnych (wapnia, magnezu, fosforu i potasu) i witamin A, C oraz kwasu foliowego. Zawiera także duże ilości błonnika. Szpinak jest lekkostrawny i niskokaloryczny (100 g to 26 kcal). Ponadto działa moczopędnie, reguluje trawienie i ma właściwości łagodnie przeczyszczające;

  • pomidory
  • Pomidory w 90% składają się z wody, są niskokaloryczne i mają niski indeks glikemiczny. A przy tym dostarczają duże ilości witamin A, C i B6, likopenu oaz błonnika, który zapobiega wchłanianiu tłuszczu z pokarmu. Dzięki zawartości potasu usuwają nadmiar wody z organizmu. W pomidorach nie ma ani grama tłuszczu, a oprócz tego zawierają bardzo mało cukrów prostych;

  • ananas
  • Ananas dostarcza sporo witaminy C i potasu. Zawiera także bromelinę, która oprócz silnych właściwości przeciwzapalnych pobudza trawienie, pomaga strawić białko, łagodzi zgagę i wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej. Dodatkowo usuwa uboczne produkty przemiany materii. Jednak takie właściwości posiadają tylko świeże owoce. Ananasy z puszki są bardzo kaloryczne i pozbawione bromeliny;

  • chili
  • Chili swój pikantny smak zawdzięcza zawartości kapsaicyny, która przyspiesza metabolizm, a tym samym wspomaga odchudzanie. Należy pamiętać, że u niektórych może jednak wywoływać reakcje alergiczne, a w dużych stężeniach jest trucizną;

  • czosnek
  • Czosnek zawiera związki siarkowe, które usprawniają funkcjonowanie układu trawiennego. Ponadto przyspieszają redukcję tkanki tłuszczowej i obniżają poziom złego cholesterolu;

  • brokuły
  • Brokuły dostarczają sporych ilości witaminy C, która wspomaga spalanie tłuszczu, a także kwasu foliowego, który pobudza wydzielanie substancji trawiennych. Oprócz tego są bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego. By nie straciły cennych składników, należy je tylko lekko zblanszować;

  • cytrusy
  • Cytrusy zawierają witaminę C, która odpowiedzialna jest m.in. za spalanie tłuszczu. Zawierają także duże ilości pektyn (zwłaszcza biała błonka otaczająca miąższ), które pęcznieją w żołądku i zmniejszają uczucie głodu, a także przyspieszają przemianę materii. Są także źródłem kwasu cytrynowego, który wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej. Sok ze świeżych pomarańczy reguluje poziom insuliny;

  • jabłka
  • Skórka jabłek w 30% składa się z pektyn, które pęczniejąc w żołądku, dają uczucie sytości na dłużej, zapobiegają wchłanianiu tłuszczu z pokarmu, a także poprawiają perystaltykę jelit. Dodatkowo jabłka usuwają z organizmu toksyny, szkodliwe produkty przemiany materii i nadmiar wody;

  • zielona herbata
  • Zielona herbata jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy o właściwościach przeciwnowotworowych. Odgrywa także istotną rolę w procesie odchudzania, ponieważ przyspiesza i wspomaga trawienie, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii, obniża poziom cholesterolu, a także zwiększa spalanie tłuszczu tzw. termogenezę;

  • agrest
  • Agrest jest bogaty w witaminę A, C, E oraz witaminy z grupy B. Wyróżnia się jednak wysoką zawartością pektyn, które pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Agrest działa moczopędnie, detoksykuje organizm, wspomaga pracę wątroby, usprawnia trawienie i zapobiega zaparciom. Dodatkowo jest niskokaloryczny i ma niski indeks glikemiczny;

  • arbuz
  • Arbuz w ponad 90% składa się z wody, a jego wartość odżywcza nie jest zbyt duża. Pomimo tego warto po niego sięgać w letnie dni, ponieważ świetnie gasi pragnienie i działa moczopędnie. Ponadto ze względu na swój słodki smak, na długi czas zaspokaja ochotę na słodycze;

  • imbir
  • Imbir obniża poziom cholesterolu, pobudza wydzielanie soków żołądkowych, usuwa toksyny i odtruwa organizm. Zawarte w korzeniu związki wspomagają pracę wątroby i pobudzają wydzielanie enzymów trawiących tłuszcz. Dodatkowo imbir zapobiega wzdęciom;

  • soja
  • Soja jest doskonałym źródłem białka, dlatego można nią zastępować mięso. Dodatkowo dostarcza witamin z grupy B i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki czemu obniża poziom cholesterolu i zapobiega miażdżycy. Soja ma niski indeks glikemiczny - syci na bardo długi czas, nie tuczy i opóźnia pojawienie się uczucia głodu. By strawić zawarte w niej białko, organizm potrzebuje dużo energii, co przyspiesza spalanie tłuszczu;

  • seler naciowy
  • Seler naciowy zawiera dużo witaminy C, potasu i fosforu. Jest jednym z mniej kalorycznych warzyw. Można więc śmiało po niego sięgać między posiłkami w formie przekąski;

  • pu-erh (czerwona herbata)
  • Czerwona herbata nazywana jest „pogromcą tłuszczu”. W odróżnieniu do czarnej herbaty zawiera znacznie więcej enzymów i polifenoli. Składniki te przyspieszają spalanie tłuszczu, ułatwiają trawienie, regulują wydzielanie żółci, obniżają poziom złego cholesterolu, usuwają toksyny z organizmu, a także dodają energii.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2012-07-03]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 3]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Dimpart 2003 - 2017. Wszystkie prawa zastrzeżone.