Schudnąć na wiosnę

Pierwsze promienie wiosennego słońca zachęcają, by zrzucić ciepłe płaszcze i swetry, ale także nagromadzone tu i ówdzie dodatkowe kilogramy. Oprócz tego wiosna dodaje wigoru, optymizmu i energii, która pomaga przenosić góry. Dlaczego więc nie zadbać o sylwetkę i nie rozpocząć diety odchudzającej?

Grzechy główne

Dieta to sprawdzian dla motywacji, długotrwały proces pełen wyrzeczeń i czyhających pułapek.

Oto najczęściej popełniane błędy podczas odchudzania i wskazówki, do których należy się stosować:

  • ilość kalorii ponad potrzeby
  • Dodatkowe kilogramy nie pojawiają się z niczego. Przyczyną jest najczęściej dostarczanie organizmowi zbyt dużej ilości kalorii w stosunku do jego zapotrzebowania. Wskaźnikiem, który określa ilość kalorii niezbędną dla utrzymania podstawowych funkcji organizmu jest wskaźnik BMR. Podstawą ustalenia odpowiedniej diety jest więc określenie wartości tego wskaźnika. Aby schudnąć, konieczne będzie zmniejszenie liczby dostarczanych kalorii.

    Prosta rada: należy zmniejszyć kaloryczność posiłków. Najlepiej wybierać chude gatunki mięs i ryb, odtłuszczony nabiał, pełnoziarniste pieczywo. To pozwoli na stopniową redukcję masy ciała bez narażania organizmu na niedobory substancji odżywczych;

  • nieregularne posiłki
  • Odchudzać się to nie to samo co przestać jeść. Aby schudnąć ważne jest regularne spożywanie pięciu posiłków w ciągu dnia, średnio co 3-4 godziny. Trzy z nich to posiłki główne (śniadanie, obiad, kolacja), pozostałe dwa to przekąski. Ostatni posiłek najlepiej zjeść około 2 godziny przed snem.

    Warto pamiętać, że dłuższe przerwy między posiłkami powodują, że organizm zaczyna pracować w trybie oszczędzania i gromadzi zapasy w postaci tkanki tłuszczowej. Z kolei przy krótszych przerwach organizm otrzymuje więcej kalorii niż potrzebuje, a to oznacza, że nie wszystkie są zużywane i odkładają się, dlatego waga wzrasta.

    Prosta rada: należy ustalić godziny poszczególnych posiłków i stosować się do tego harmonogramu. W ten sposób przyzwyczaimy organizm do stałej godziny dostarczania posiłków, dzięki czemu unikniemy podjadania między posiłkami i łatwiej będzie nam zrzucić zbędne kilogramy. Regularne posiłki sprzyjają nie tylko szczupłej sylwetce, ale także lepszemu przyswajaniu i wykorzystaniu składników pokarmowych;

  • podjadanie między posiłkami
  • Popularnym błędem osób będących na diecie jest podjadanie. Najczęściej są to słodycze lub słone przekąski (paluszki, orzeszki, chipsy), czyli po prostu bomby kaloryczne. Jeśli mamy ochotę coś przekąsić wybierajmy warzywa lub owoce – niskokaloryczne, bogate w błonnik, witaminy i składniki mineralne. Ponadto pobudzają one enzymy odpowiedzialne za przemianę materii.

    Prosta rada: wysokokaloryczne przekąski należy zastąpić warzywami i owocami. Warto sięgać po ogórki, paprykę, rzodkiewkę, jabłka, śliwki, cytrusy. Należy natomiast unikać kalorycznych bananów, winogron, awokado, suszonych i kandyzowanych owoców;

  • siedzący tryb życia
  • Odchudzanie to nie tylko ograniczenie ilości spożywanych kalorii. Sama dieta nie wystarczy. Ważna jest także aktywność fizyczna. Dzięki niej możliwe jest spalenie tłuszczu, przyspieszenie metabolizmu, poprawa kondycji i rozwój masy mięśniowej, a więc i większy potencjał do spalania tkanki tłuszczowej. Ponadto podczas ćwiczeń wydzielane są hormony szczęścia, co wpływa na poprawę samopoczucia. Ważne jest, by ćwiczyć regularnie i w miarę swoich sił.

    Prosta rada: na początek warto zacząć od 30 minut intensywnego spaceru. Najlepiej wybrać taki rodzaj aktywności, do którego nie zniechęcimy się zbyt szybko, a będzie nam sprawiał prawdziwą przyjemność. Aerobik, bieganie, tae-bo, zumba, fitness, jazda na rowerze, pływanie - to tylko nieliczne propozycje;

  • zbyt mała ilość płynów
  • Stosowanie diety o obniżonej kaloryczności związane jest z utratą wody w początkowym jej etapie. Dlatego tak ważne jest wypijanie przynajmniej 1,5-2 litrów niegazowanej wody mineralnej dziennie. Woda skutecznie uzupełnia płyny w organizmie, a przy tym nie dostarcza dodatkowych kalorii i wypełniając żołądek, daje uczucie sytości.

    Prosta rada: każdy dzień warto rozpoczynać od szklanki wody, która pobudzi jelita do pracy i zapobiegnie zaparciom. W ciągu dnia zalecane jest także picie zielonej i czerwonej herbaty oraz herbatek ziołowych;

  • wiara w głodówki i diety cud
  • Dieta cud nie istnieje! Należy o tym pamiętać, jeśli jakaś „cudowna” dieta zawróci nam w głowie. Diety gwarantujące duży ubytek masy w krótkim czasie są najczęściej dietami niedoborowymi. Oznacza to, że są to diety ubogie w składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i w konsekwencji mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych w przyszłości. Głodówka prawdopodobnie pomoże szybko zrzucić zbędne kilogramy, ale po jej zakończeniu kilogramy wrócą ze zdwojoną siłą, powodując efekt jo-jo. Dieta musi być zbilansowana i dostarczać organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych.

    Prosta rada: chcąc schudnąć należy wybrać zbilansowaną dietę i kierować się zdrowym rozsądkiem.

    Wiosna to najlepszy moment, aby zadbać o siebie i zrzucić zbędne kilogramy :)

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2012-03-14]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 2]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2021. Wszystkie prawa zastrzeżone.