smaczny.pl przepisy kulinarne

Sezon na jagody w pełni

Jagody – niebieskie owoce lata są jednym z najbogatszych źródeł antyoksydantów. Bardzo dobrze wpływają na pamięć i zdolność uczenia się dzieci. Zalecane są dla wszystkich, są bardzo smaczne i do tego zdrowe.

Jagoda czarna, zwana jest również borówką czernicą. Występuje w większości lasów. Kwitnie w maju i czerwcu, a pierwsze jagody zaczynają dojrzewać zwykle po 5-6 tygodniach od kwitnienia.

Jagody zawierają witaminy z grupy B, prowitaminę A, witaminę C, witaminę PP, dużo składników mineralnych, wapń, potas, żelazo, fosfor, magnez, mangan, miedź. Są mało kaloryczne, bo 100 gram jagód zawiera około 45 kalorii.

Dla poprawienia pamięci zaleca się pić dwie szklanki dziennie soku z jagód bądź spożywać dużo jagód w dowolnej postaci. Warto zjadać je na surowo, ale można dodawać je też do ciast i deserów, a także nadziewać nimi pierogi i bułeczki drożdżowe. Można przyrządzać z nich smaczne koktajle, soki, syropy, kompoty, marmolady, dżemy, wina i zupy. Można je też mrozić i suszyć.

Zdrowotne działanie jagód:

  • napar z suszonych owoców działa uspokajająco i przeciwbólowo;
  • syropy leczą kaszel i infekcje układu oddechowego;
  • świeże owoce, a także dżemy i konfitury pomagają przy zaparciach;
  • napar z suszonych owoców lub sok z jagód jest pomocny przy biegunce;
  • sok z jagód wychwytuje z organizmu wszelkie toksyny i chroni przed pylicą;
  • świeże owoce przeciwdziałają zapaleniu jamy ustnej;
  • świeże owoce dobrze regulują pracę żołądka.
  • Jagody są źródłem naturalnych antyutleniaczy, które wykorzystywane są w walce z chorobami nowotworowymi. Mają dobroczynny wpływ na naczynia wieńcowe, poprawią krążenie krwi, uszczelniają naczynia, zapobiegają żylakom, poprawiają funkcjonowanie mózgu, hamują proces starzenia i zapobiegają chorobie Alzheimera. Dodatkowo poprawiają wzrok, pomagają w regeneracji siatkówki, niwelują zmęczenie oczu, i dlatego polecane są kierowcom i informatykom. Zaleca się je jeść wszystkim, a głównie diabetykom. Głównie zaleca się je jeść bez cukru. Ponadto obniżają poziom cholesterolu we krwi - redukują zły cholesterol (LDL), a wspomagają tworzenie dobrego (HDL). Wykorzystuje się je też jako środek pomocniczy przy leczeniu cukrzycy. Zmniejszają ryzyko wystąpienia wylewów i otyłości.

    Zanim zaczniemy delektować się jagodami, które zebraliśmy w lesie bądź kupiliśmy w sklepie, należy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych zasad higieny. Jagody należy dokładnie umyć pod strumieniem ciepłej wody, żeby nie narazić się na groźną chorobę – bąblowicę. Należy wystrzegać się też jedzenia owoców prosto z krzaczka. Bąblowica jest chorobą pasożytniczą, przenoszoną przez zwierzęta (leśne bądź domowe), które w swoich odchodach pozostawionych na runie leśnym mogą przenosić tasiemca bąblowca. Człowiek może zarazić się nią, jedząc nieumyte owoce. Larwa tasiemca osiedla się narządach wewnętrznych, wywołując torbiele (najczęściej w wątrobie, płucach i mózgu). Zakażenie może rozwijać się nawet przez kilkanaście lat. Może przebiegać bez objawów, aż do chwili pęknięcia torbieli, wówczas przy silnym kaszlnięciu powoduje wodniste wymioty. Może objawiać się bólami wątroby i głowy. Jej leczenie jest długie i kosztowne, natomiast nieleczona prowadzi do nieuchronnej śmierci. Obecność bąblowicy można wykryć badaniami krwi i USG. Bąblowica wprawdzie zdarza się rzadko, ale epidemiolodzy zalecają być ostrożnym, i zawsze myć pod strumieniem ciepłej wody owoce leśne przed zjedzeniem. W taki prosty sposób możemy jej uniknąć.

    Jagody są prawdziwym przysmakiem nie tylko dla ludzi, ale również dla leśnych zwierząt. Mają one dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, więc jedzmy je na zdrowie! Niestety mają one mały minus, a mianowicie plamią – plamią nasze ręce, zęby i ubrania. Ale i na to jest sposób. Ręce można umyć sokiem z cytryny. A wypraną koszulkę można rozwiesić na słońcu – plama wyblaknie, plamę można przecierać wacikiem nasączonym octem lub sokiem z cytryny, koszulkę z plamą można zamoczyć w mleku, bądź w wodzie z octem na kilka minut, a następnie wyprać.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Dorota [2010-07-21]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 2]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Dimpart 2003 - 2019. Wszystkie prawa zastrzeżone.