Zdrowie dziecka zimą

Zima w pełnej krasie. Dla dzieci to istny raj - kuligi, bitwy na śnieżki, sanki, narty, łyżwy... Po prostu białe szaleństwo. Ale zima to także czas, kiedy dzieci łatwo łapią katar, kaszel, czasem także gorączkują. Zimowych infekcji nie da się całkowicie wyeliminować, ale na pewno można zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia.

Odpowiedni strój

Zimą należy szczególnie zadbać o właściwy strój dziecka. Podstawowym błędem jest przesadne opatulanie malucha, a w konsekwencji jego przegrzanie. Warto pamiętać, że przegrzanie może być gorsze niż lekkie wychłodzenie organizmu. W mokrym, przepoconym ubraniu bardzo łatwo się przeziębić. Dzieci przed wyjściem z domu najlepiej więc ubierać na tzw. „cebulkę”, czyli warstwowo. Kilka warstw ubranek zdecydowanie lepiej pomaga utrzymać ciepło. Dzieje się tak za sprawą znajdującego się między warstwami powietrza, które jest świetnym izolatorem. A poza tym, ubiór dziecka można łatwo dostosować do panującej temperatury i jego stanu.

Ubranka i bielizna powinny być wykonane z naturalnych tkanin, aby skóra mogła oddychać. Kurtka natomiast powinna chronić przed wiatrem i wilgocią (najlepiej jeśli odprowadza także nadmiar potu na zewnątrz). Nie można zapominać o czapce, szaliku i rękawiczkach. Najwięcej ciepła organizm traci przez odkrytą głowę. Dla malucha najlepsza będzie czapka bawełniana lub polarowa. Rączki natomiast lepiej ogrzeją rękawiczki z jednym palcem. Wychodząc z maluchem na dwór, warto zabrać ze sobą dodatkową parę rękawiczek na zmianę.

Kolejnym ważnym elementem stroju są ciepłe skarpety i buty. Stopy dziecka powinny być zawsze utrzymane w optymalnej temperaturze. Buty powinny mieć odpowiednio grubą podeszwę izolującą stopy od zimnego podłoża. Dobrze jeśli sięgają dziecku za kostkę, bo wtedy chronią staw przed skręceniem lub innym urazem. Maluszkom najlepiej wybierać buty z wygodnym zapięciem na rzepy. Po powrocie z zimowego spaceru zadbajmy o to, aby podać dziecku coś ciepłego do picia (herbata z sokiem malinowym lub cytryną), a także rozgrzać jego zziębnięte stopy i ręce.

Pielęgnacja skóry

Zimą skóra narażona jest na działanie niskich temperatur i mroźnego powietrza. Warto pamiętać, że skóra malucha jest o wiele delikatniejsza i cieńsza niż skóra dorosłego człowieka. Przed wyjściem na dwór należy szczególnie zadbać o buzię malucha, która jest najbardziej narażona na odmrożenia. Dlatego 15-20 minut przed planowanym wyjściem z domu buzię naszych milusińskich należy posmarować kremem natłuszczającym, najlepiej wzbogaconym w filtr przeciwsłoneczny. W swojej recepturze powinien zawierać wosk pszczeli i pantenol, które mają właściwości ochronne. Oprócz tego delikatne usta dziecka warto posmarować cienką warstwą wazeliny.

Ale o skórę dziecka należy zadbać także w domu. Zimą skóra ukryta pod warstwami ciepłych ubrań narażona jest na przesuszenie. Aby temu zapobiec, warto stosować do kąpieli olejki dla dzieci. Taki kosmetyk nie tylko myje delikatną skórę dziecka, ale jednocześnie odpowiednio ją nawilża. Po każdej kąpieli ciało malucha warto posmarować nawilżająco-natłuszczającym kremem.

Oprócz nawilżania skóry z zewnątrz, warto pamiętać o właściwej ilości płynów, aby zapobiec odwodnieniu. Ogrzewanie i wysoka temperatura w pomieszczeniach sprzyjają wysuszeniu śluzówki nosa i gardła. Optymalna temperatura dla malucha to 19-21 stopni Celsjusza i wilgotność powietrza ok. 40%.

Zimowa dieta

Zimą dzieci często chorują - łapią katar, kaszel, czasem też gorączkują. Aby wzmocnić odporność organizmu, należy zadbać o właściwą dietę dziecka. Przede wszystkim musi być ona urozmaicona. Choć dostęp do warzyw i owoców jest teraz mocno ograniczony nie może ich zabraknąć w codziennym menu. Są one bowiem niezastąpionym źródłem witamin i minerałów (np. ważnego dla odporności selenu i cynku). Szczególną rolę odgrywa witamina C, która stymuluje układ odpornościowy, uczestniczy w procesach regeneracji komórek i hamuje namnażanie wirusów. Jej cennym źródłem jest czerwona papryka, kiszona kapusta, brokuły, jabłka, owoce cytrusowe - bez problemu dostępne w okresie zimowym.

Podstawę zimowej diety powinny stanowić kasze (gryczana, jaglana, jęczmienna) oraz ciepłe, rozgrzewające zupy. Warto również wprowadzić do diety rośliny strączkowe, które są doskonałym źródłem energii, białka, błonnika i witamin A, C, PP, a także bardzo potrzebnych witamin z grupy B, które wzmacniają odporność organizmu. Co ważne, rośliny strączkowe pomimo gotowania, pieczenia, duszenia nie tracą cennych składników.

Na układ odpornościowy dobroczynnie wpływają także bakterie kwasu mlekowego, czyli probiotyki. Dlatego dietę warto wzbogacić w fermentowane produkty mleczne (naturalny jogurt, maślankę, kefir, zsiadłe mleko) oraz kiszone warzywa (kapustę, ogórki, buraki).

Urozmaicona dieta i odpowiedni strój uchronią naszych milusińskich przed infekcjami i pozwolą w zdrowiu cieszyć z zimowej aury.

Polecamy podobne artykuły:
Polecamy także nasze przepisy:
Drukowanie:

Ze zdjęciami Z komentarzami
Inne informacje o artykule:
Autor:
Agnieszka [2012-02-09]
Ocena:
5/5 [głosów: 3]
Komentarze do artykułu:
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
Dodaj komentarz

Autor:
Newsletter

Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

Progmid 2003 - 2021. Wszystkie prawa zastrzeżone.