Zdrowy jak ryba

O tym, że ryby są zdrowe wiedzą niemal wszyscy. Jednak statystyczny Polak je rybę rzadziej niż raz w tygodniu, rocznie trzykrotnie mniej niż wynosi średnia europejska. Dietetycy zalecają jeść ryby 2-3 razy w tygodniu dla zdrowia, urody i dobrego samopoczucia.

Co w rybie drzemie?

Ryby są cennym źródłem pełnowartościowego białka - w 100 gramach ryby znajduje się 15-20 gram tego składnika. Warto także dodać, że jest to białko znacznie lepiej przyswajalne niż białko zwierzęce. Ryby dostarczają także porcję witamin A, D, E, B1, B2, B6, B12 i PP oraz soli mineralnych: żelaza, magnezu, fosforu, wapnia, a ryby morskie także jodu. Jod jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowej pracy tarczycy. Od niej z kolei zależy m.in. prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także wzrost i rozwój organizmu.

Ryby, zwłaszcza morskie, obfitują także w wartościowe nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3), których w mięsie zwierzęcym nie znajdziemy. Szczególnie bogate w kwasy omega-3 są ryby typu: łosoś, makrela, śledź, sardynka i tuńczyk. Kwasy omega-3 przyczyniają się do obniżenia trójglicerydów we krwi, pozytywnie wpływają na kondycję serca, wzmacniają układ odpornościowy, a także zapobiegają rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Japończycy, którzy jedzą dużo ryb, bardzo rzadko cierpią na choroby serca i układu krążenia.

Ze względu na zawartość tłuszczu ryby można wyróżnić trzy grupy:

  • chude - dorsz, flądra, sandacz, szczupak, mintaj, sola;
  • średnio tłuste - morszczuk, pstrąg, karp, leszcz, halibut;
  • tłuste - makrela, śledź, tuńczyk, węgorz, łosoś, szprot, sardynka.
  • Wartość energetyczna ryb jest zróżnicowana. 100 gram ma od 70 do 300 kalorii. Wynika to z różnic w zawartości tłuszczu między poszczególnymi gatunkami ryb.

    Dlaczego warto jeść ryby?

    Ryby dostarczają wielu cennych składników odżywczych, których nie zawiera mięso zwierzęce. Oprócz tego są lekkostrawne i łatwo je przygotować. Ale to nie wszystko...

    Ryby, zwłaszcza morskie, mają bardzo pozytywny wpływ na organizm człowieka:

  • obniżają poziom tzw. złego cholesterolu;
  • działają przeciwmiażdżycowo;
  • korzystnie wpływają na serce i układ krążenia;
  • obniżają ciśnienie krwi;
  • wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych;
  • działają przeciwzakrzepowo;
  • zapobiegają tworzeniu się zatorów w tętnicach i żyłach;
  • wspomagają rozwój płodu;
  • działają przeciwzapalnie;
  • pozytywnie wpływają na wzrok;
  • poprawiają pamięć, koncentrację i zdolności umysłowe;
  • są niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego;
  • działają antydepresyjnie;
  • sprzyjają zwiększeniu produkcji serotoniny - hormonu szczęścia;
  • zmniejszają ryzyko nowotworów;
  • wzmacniają odporność organizmu;
  • poprawiają kondycję włosów, skóry i paznokci;
  • poprawiają elastyczność skóry;
  • wygładzają zmarszczki.
  • Osoby, które stosują dietę bogatą w ryby są sprawniejsze umysłowo w starszym wieku, a także znacznie rzadziej zapadają na demencję i chorobę Alzheimera. Ryby powinny być także stałym elementem diety kobiet w ciąży i dzieci, które w okresie dorastania i rozwoju potrzebują ogromnych dawek wartości odżywczych.

    To chyba wystarczające powody, aby ryby na stałe zagościły w domowym menu... nie tylko ze względu na zbliżające się święta i bożonarodzeniową tradycję.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2011-11-09]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 2]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Dimpart 2003 - 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.