Czym zastąpić sól?

Sól spożywana w nadmiernych ilościach powoduje nadciśnienie tętnicze, obrzęki, choroby nerek i układu krążenia. Warto więc zastanowić się nad zdrowszymi zamiennikami, nie rezygnując jednocześnie ze smacznych i aromatycznych potraw. Jak ograniczyć lub całkiem wyeliminować sól z codziennej diety? I czy jest to w ogóle możliwe?

Co za dużo to niezdrowo...

Chlorek sodu, czyli popularna sól jest najstarszą przyprawą świata. Od dawna wykorzystywana jest do podkreślenia smaku potraw oraz jako środek konserwujący. Jednak w nadmiarze jest groźna dla naszego organizmu. Sól znacznie podnosi ciśnienie krwi, szkodliwie wpływa na pracę serca i nerek. Zwiększa ryzyko miażdżycy, udaru mózgu, nadciśnienia tętniczego, otyłości. Wiadomo również, że wpływa na zatrzymanie wody w organizmie.

Dawniej uważano ją za główne źródło sodu w diecie człowieka. Jednak z punktu widzenia zapotrzebowania na sód, dosalanie potraw jest zupełnie zbędne. A to dlatego, że w podstawowych produktach jest go wystarczająco dużo, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Sól jest ukryta w pieczywie, wędlinach, serach, maśle, mieszankach przypraw, zupach w proszku, chipsach itp.

Nie musimy oczywiście z niej całkiem rezygnować. Ważne, by ograniczyć dzienne spożycie. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca osobom dorosłym spożywanie maksymalnie 5 gramów soli dziennie (1 płaskiej łyżeczki).

Sól soli nierówna

Na naszym rynku dominuje sól kopalniana, poddana procesowi rafinacji, który pozostawia jedynie chlorek sodu w czystej postaci. Lepszym rozwiązaniem jest wybór soli morskiej, którą otrzymuje się przez bardzo powolne odparowanie wody morskiej, a jedyna obróbka, jaką jest poddawana to mielenie. Dostarcza licznych mikro- i makroelementów m.in.: magnezu, wapnia, fluoru, jodu i żelaza.

Zwykłą sól kuchenną możemy również zastąpić solą ziołową Jest bardziej aromatyczna i zużyjemy jej mniej podczas przygotowania posiłku. Możemy także wybrać dostępną w aptekach sól potasową. Zalecana jest ona osobom z nadciśnieniem i chorobami układu krążenia. Potas obniża ciśnienie, od niego zależy także prawidłowa czynność mięśnia sercowego.

Ziołowa alternatywa

Doskonałą alternatywą dla soli są przyprawy i zioła. Oprócz walorów smakowych są także zdrowe - m.in. wspomagają pracę wątroby, ułatwiają trawienie, łagodzą wzdęcia i niestrawność. Dodatkowo ich silny aromat zmniejsza ochotę na słony smak.

Zamiast soli warto sięgnąć po:

  • bazylię - można ją dodawać do zup, potraw z ryb i drobiu, jaj i sałatek. Świetnie komponuje się z pomidorami i ziemniakami;
  • liście laurowe - poprawiają smak zup (zwłaszcza grochowej, ziemniaczanej, fasolowej), flaków oraz potraw z dziczyzny i wołowiny;
  • majeranek - można używać do przyprawiania potraw z drobiu i ryb, sosów, warzyw, pasztetów, zup;
  • estragon - pasuje do białych mięs, twarogów, omletów, świeżych sałatek warzywnych;
  • tymianek - polecany jest do zup, sosów, ziemniaków, potraw z grochu i fasoli. Można go dodawać do ciemnych i tłustych mięs;
  • rozmaryn - dobrze komponuje się z wieprzowiną, baraniną, dziczyzną i drobiem. Przyprawia się nim także zupy jarzynowe i ciemne sosy;
  • kolendrę - świetnie aromatyzuje ryby i rośliny strączkowe. Możemy ją dodawać do sałatek, mięs (wieprzowiny, drobiu, jagnięciny);
  • szałwię - podnosi smak mięs. Przyprawiać nią możemy tłuste mięsa, wieprzowinę, baraninę, drób oraz ryby;
  • lubczyk - możemy dodawać do zup i sosów. Jest również jednym ze składników znanej przyprawy maggi i wielu mieszanek ziołowych.
  • Do aromatyzowania potraw możemy użyć zarówno świeżych, jak i suszonych ziół. Pamiętajmy jednak, by jedne i drugie dodawać pod koniec gotowania, by nie straciły aromatu i cennych właściwości.

    Możemy również wybierać z szerokiej gamy przypraw. Smak potraw wzbogaci na przykład: kurkuma, chili, kumin, imbir, goździki, pieprz... nie tylko tradycyjny czarny.

    A może warzywa?

    Kolejną alternatywą dla soli są warzywa i owoce. Co prawda są od niej bardziej subtelne, ale na pewno nadadzą potrawie wyrazu i charakteru. W tym przypadku nieoceniony będzie czosnek i cebula. Pikanterii doda papryczka chili. Możemy także wykorzystać por, paprykę, natkę pietruszki, kiszone ogórki. Z daniami rybnymi świetnie komponuje się natomiast cytryna lub limonka.

    Jak się okazuje sól nie jest w kuchni niezbędna. W jej roli doskonale sprawdzą się zioła i przyprawy. Warto eksperymentować, by odkryć najlepsze kompozycje smaków.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2012-08-22]
    Ocena:
    Brak głosów.
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Progmid 2003 - 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.