Święta o smaku bakalii

Aromatyczny wigilijny kompot, świąteczny keks, makowiec i piernik nie obejdą się bez bakalii. Zgodnie z ludowymi wierzeniami bakalie na świątecznym stole to gwarancja zdrowia i dobrobytu na cały następny rok. Migdały, rodzynki, orzechy, figi, daktyle i suszone morele - choć kaloryczne, pełne są odżywczych składników, które gwarantują dobrą kondycję ciała i umysłu.

Migdały

Migdały zawierają dużo potasu, całkiem sporo magnezu, fosforu, wapnia i żelaza. Są także bogatym źródłem witaminy E, która opóźnia procesy starzenia się i witamin z grupy B (B1, B2, PP). Składniki te zbawiennie wpływają na funkcjonowanie systemu nerwowego. Wskazane są osobom zestresowanym, intensywnie pracującym umysłowo, cierpiącym na zgagę oraz kobietom w ciąży (łagodzą mdłości). Warto pamiętać, że migdały poddawane obróbce termicznej (powyżej 75 stopni Celsjusza) tracą swoje cenne właściwości.

W wigilijny poranek wkładano do kieszeni tyle migdałów, ile dni pozostało do Nowego Roku. Codziennie zjadano po jednym - miało to zapewnić dobrą kondycję i urodę w przyszłym roku.

Daktyle

Daktyle są owocami o dużej zawartości glukozy - są doskonałym źródłem energii. Daktyle to bogate źródło beta-karotenu, witaminy B1, B2, C oraz PP, soli mineralnych (miedzi, potasu, żelaza). Zawierają także naturalne salicylany, które działają jak aspiryna - przeciwbólowo, przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie. Dzięki błonnikowi zapobiegają zaparciom i detoksykują. Korzystnie wpływają na układ krążenia, łagodzą objawy menopauzy, a także przypisuje się im działanie antystresowe.

Figi

Figi są niezwykle cennym źródłem wapnia - 100 gram dostarcza tyle samo wapnia, co szklanka mleka. Z tego też względu polecane są dzieciom i kobietom w okresie menopauzy, które zagrożone są osteoporozą. Ponadto dostarczają magnez, żelazo i cynk. Dzięki zawartości fitosteroli obniżają poziom cholesterolu we krwi. Zawierają także najwięcej błonnika spośród wszystkich bakalii, a tym samym poprawiają perystaltykę jelit i zapobiegają zaparciom. Odgrywa to znaczącą rolę w zapobieganiu nowotworom jelita grubego. Figi odkwaszają organizm, pomagają przy niestrawnościach. Są ponoć sprawdzonym afrodyzjakiem.

Figi występują w różnych odmianach. Do suszenia zazwyczaj przeznaczone są jasnozielone, natomiast do spożywania na surowo - ciemnofioletowe. Suszone figi zawierają dużo cukru, który działa konserwująco, dlatego nadają się one do długiego przechowywania.

Rodzynki

Rodzynki produkuje się ze słodkich, bezpestkowych odmian winogron, susząc na słońcu lub w specjalnych suszarniach. W skondensowanej formie zawierają wszystko to, co cenne w winogronach. Są źródłem witaminy A oraz witamin z grupy B, a także wielu soli mineralnych: magnezu, fosforu i boru niezbędnego w profilaktyce osteoporozy. Zawierają także błonnik i kwasy organiczne, które wpływają na rozwój korzystnej mikroflory bakteryjnej. W rodzynkach znajduje się także arginina - aminokwas, który przeciwdziała osadzaniu się cholesterolu w ścianach naczyń krwionośnych. Rodzynki z powodu dużej koncentracji cukrów wewnątrz owocu mogą być przechowywane przez długi czas.

Suszone morele

Morele uważano za źródło zdrowia i długowieczności. Wiele w tym prawdy - morele są bogatym źródłem beta-karotenu, żelaza, wapnia i potasu, który usuwa nadmiar wody z organizmu i zmniejsza obrzęki. Morele mają właściwości zasadotwórcze. Są szczególnie polecane osobom z nadciśnieniem, zagrożonym osteoporozą oraz cierpiącym na zgagę.

Orzechy

Orzechy są najbardziej wartościowe ze wszystkich bakalii. Są źródłem wartościowego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, witaminy E, witamin z grupy B, fitosteroli, antyoksydantów oraz soli mineralnych: potasu, fosforu, magnezu, żelaza. Są wskazane osobom zagrożonym miażdżycą i chorobami serca (obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają powstawaniu zakrzepów w tętnicach), osobom zestresowanym i mającym problemy z zasypianiem, uczniom i osobom pracującym umysłowo (poprawiają pamięć i sprzyjają efektywnej pracy mózgu).

Według ludowych wierzeń gwarancją na długie i zdrowe życie było zjedzenie po wigilijnej wieczerzy pięciu lub siedmiu orzechów.

Suszone śliwki

Znane są przede wszystkim z właściwości lekko przeczyszczających i zapobiegających zaparciom. Są bowiem bogatym źródłem błonnika. Osoby, które mają problemy z układem trawiennym powinny codziennie zjadać kilka suszonych śliwek.

Stanowią także doskonałą przekąskę dla osób dbających o linię (pęczniejąc w żołądku, na długo zapewniają uczucie sytości). Oprócz tego, śliwki zawierają witaminę A, C i E oraz żelazo, fosfor, wapń, magnez. Suszone śliwki są idealnym dodatkiem do bigosów, mięs, ciast, sałatek.

Zdrowych i smacznych... bakaliowych świąt!

Zdjęcie: fotolia.com/Profotokris

Polecamy podobne artykuły:
Polecamy także nasze przepisy:
Drukowanie:

Ze zdjęciami Z komentarzami
Inne informacje o artykule:
Autor:
Agnieszka [2011-12-09]
Ocena:
5/5 [głosów: 2]
Komentarze do artykułu:
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
Dodaj komentarz

Autor:
Newsletter

Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

Dimpart 2003 - 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone.