Jak przygotować skórę do lata?

Słońce działa antydepresyjnie, pobudza wytwarzanie białych krwinek, stymuluje produkcję witaminy D3 i dodaje energii. Jest jednak jedno ale... Słońce pozytywnie wpływa na organizm pod warunkiem, że z jego dobrodziejstw korzystamy rozsądnie. Nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne może powodować nie tylko poparzenia i przebarwienia, ale także zwiększać ryzyko raka skóry. Jak zatem przygotować skórę do spotkania ze słońcem?

Wsparcie od wewnątrz

Pielęgnację warto rozpocząć od przygotowania skóry od wewnątrz. Jak to zrobić? Wystarczy codzienną dietę wzbogacić o składniki, które chronią przed nadmierną utratą wody, regenerują i zapewniają odpowiednią ochronę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Aby zapobiec odwodnieniu skóry, należy wypijać przynajmniej 2 litry płynów dziennie - najlepiej niegazowanej wody mineralnej.

Ponadto codzienną dietę warto wzbogacić w:

  • beta-karoten, ponieważ zmniejsza nadmierną wrażliwość skóry na promieniowanie UV, chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz zapobiega powstawaniu przebarwień i plam pigmentacyjnych. Beta-karoten pomaga nam także uzyskać piękną opaleniznę bez nadmiernej ekspozycji na słońce. Przyspiesza bowiem opalanie i nadaje skórze złocisty odcień. Doskonałym źródłem beta-karotenu są pomarańczowe, czerwone owoce i warzywa. Przede wszystkim: marchew, pomidory, papryka, brzoskwinie, morele;
  • silny przeciwutleniacz, jakim jest witamina C, która chroni kolagen przed uszkodzeniem przez promienie UV. Zapobiega to utracie jędrności i elastyczności. Oprócz tego lekko rozświetla naskórek i przyspiesza gojenie oparzeń. Warto jak najczęściej sięgać po owoce i warzywa, głównie czarne porzeczki, maliny, czerwoną paprykę, natkę pietruszki, brokuły;
  • witamina E, która uzupełnia działanie witaminy C, a ponadto wspomaga syntezę melaniny podczas opalania, przyspiesza proces odnowy skóry i zapobiega skutkom nadmiernego opalania. Naturalnym źródłem witaminy E są przede wszystkim oleje roślinne tłoczone na zimno, migdały, orzechy i kiełki;
  • kwasy omega-3 pomagające dbać o właściwą kondycję naszej skóry - odżywiają i nawilżają, zapobiegają utracie wody z głębszych warstw skóry, poprawiają jej napięcie i jędrność. Ponadto opóźniają powstawanie zmarszczek, wspomagają odbudowę struktury kolagenu i elastyny. Produkty bogate w kwasy omega-3 to: tłuste ryby morskie (łosoś,makrela, śledź), orzechy i olej lniany.

    Wzbogacenie menu w duże ilości warzyw i owoców bez wątpienia pomoże w walce z wolnymi rodnikami, przyspieszającymi starzenie się organizmu. Efektem takiej diety jest nawilżona, jędrna skóra o piękny kolorycie.

    Ochrona z zewnątrz

    Latem skóra narażona jest na promieniowanie słoneczne, suche i klimatyzowane powietrze oraz wpływ morskiej i chlorowanej wody. Trzeba więc zadbać o jej odpowiednią pielęgnację i ochronę. Kremy powinny zawierać składniki nawilżające, czyli kwas hialuronowy, witaminę E i C, polisacharydy, ceramidy, które zabezpieczają skórę przed utratą wody. Nie można też zapominać o ochronie przed szkodliwym działaniem promieni UV.

    Każdy powinien używać kosmetyków z filtrami ochronnymi (SPF – Sun Protection Factor). Wysokość filtra dobieramy do własnego fototypu, czyli wrażliwości na działanie promieni słonecznych. Ogólną zasadą jest, że im jaśniejsza karnacja, tym wyższy faktor. Powinien on być dostosowany także do rodzaju cery, wieku i warunków klimatycznych. Dla osób z cerą wrażliwą zalecane są kosmetyki o bardzo wysokim oznaczeniu filtrów (nawet 60 i więcej). Warto pamiętać, żeby preparaty ochronne nakładać odpowiednio wcześniej, czyli około 20 minut przed wyjściem na słońce. Stosując kremy z odpowiednim filtrem zabezpieczamy skórę przed poparzeniami, przebarwieniami i innymi niepożądanymi skutkami promieniowania słonecznego, ale także zapewniamy jej odpowiednie nawilżenie.

    Oprócz kosmetyków ochronnych można także stosować tzw. aktywatory opalania. Zwiększając produkcję melaniny, pozwalają skrócić czas ekspozycji na słońce, a tym samym skrócić czas pochłaniania przez skórę szkodliwych promieni UVA i UVB. Na miejsca szczególnie narażone na działanie słońca (nos, uszy, usta, skóra pod oczami) warto zastosować tzw. blokery słoneczne.

    Jakich zabiegów nie wykonywać latem?

    Słońce w połączeniu z niektórymi zabiegami kosmetycznymi może skutkować nieestetycznymi lub nawet poważnymi zmianami skórnymi. Wszystkie zabiegi, które ingerują w głębsze warstwy naskórka powinny być wykonywane jesienią.

    W okresie letnim należy zrezygnować z:

  • zabiegów laserem (np. depilacji), ponieważ światło lasera ma działanie fotouczulające i skóra staje się bardziej wrażliwa na promienie słoneczne;
  • peelingów dermatologicznych o wysokim stężeniu kwasów (np. kwasu glikolowego);
  • zamykania naczynek tzw. Pajączków;
  • dermabrazji, która polega na mechanicznym ścieraniu naskórka, ponieważ może być przyczyną przebarwień;
  • makijażu permanentnego.
  • O tym, jak długo będziemy cieszyć się opalenizną, decyduje kondycja skóry. Dlatego należy o niej pomyśleć już teraz.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2012-06-19]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 2]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Dimpart 2003 - 2019. Wszystkie prawa zastrzeżone.