Dieta na piękną opaleniznę

Promienna i trwała opalenizna od lat jest towarem pożądanym. Wiadomo jednak, że nadmiar słońca szkodzi skórze. Warto zatem poznać sztuczki, które pozwolą cieszyć się piękną opalenizną, bez ryzyka poparzeń i innych negatywnych skutków opalania. Oprócz balsamów i kremów warto także wspomóc skórę od wewnątrz. Okazuje się, że sprzymierzeńcem w opalaniu może być to co jemy...

Składniki obowiązkowe na talerzu

Na spotkanie ze słońcem trzeba się przygotować. Proste zasady żywieniowe mogą uchronić nas przed negatywnymi skutkami promieniowania UV i pozwolą dłużej cieszyć się opalenizną. Warto poznać składniki, dzięki którym skóra jest elastyczna, dobrze nawilżona, opalona i chroniona przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.

Do letniej diety należy włączyć:

Beta-karoten

Beta-karoten jest silnym przeciwutleniaczem, który redukuje liczbę wolnych rodników, bombardujących nasz organizm podczas opalania. Ponadto stopniowo odkłada się w naskórku, dając efekt delikatnej, złocistej opalenizny. Beta-karoten jest wielkim sprzymierzeńcem w opalaniu, ponieważ:

  • przyspiesza opalanie i nadaje skórze złocisty odcień;
  • zapobiega powstawaniu przebarwień i plam pigmentacyjnych;
  • chroni skórę przed negatywnym działaniem promieni UV;
  • utrwala opaleniznę;
  • regeneruje skórę;
  • neutralizuje działanie wolnych rodników;
  • wspomaga odnowę włókien kolagenowych.
  • Naturalnym źródłem beta-karotenu są żółte, pomarańczowe, czerwone owoce i warzywa, a także zielone warzywa liściaste. Beta-karoten zawiera: marchew, pomidory, papryka, dynia, morele, brzoskwinie, melon, szpinak, brokuły, szparagi, sałata, kalafior. Beta-karoten jest rozpuszczalny w tłuszczach, dobrze jest więc do wymienionych warzyw dodać nieco oliwy lub masła.

    Uwaga! Nadmiar beta-karotenu może spowodować, że skóra na dłoniach i stopach nabierze żółtego kolorytu.

    Likopen

    Nieodłącznym elementem diety podczas opalania powinien być również inny silny antyoksydant – likopen. Niszczy on wolne rodniki, przez co zapobiega licznym chorobom, opóźnia procesy starzenia oraz korzystnie wpływa na ogólną kondycję skóry. Likopen i beta-karoten zmniejszają ryzyko poparzeń słonecznych, działają jak naturalny, niski filtr przeciwsłoneczny.

    Najwięcej likopenu zawierają wszelkie przetwory pomidorowe (ketchupy, sosy, koncentraty, soki), ale także świeże pomidory, owoce dzikiej róży, arbuzy, czerwone grejpfruty i papaja.

    Witamina C

    Witamina C chroni włókna kolagenowe przed uszkodzeniem przez promienie słoneczne, wspomaga regenerację skóry, działa przeciwzmarszczkowo, a także uelastycznia skórę. Witamina C jest przeciwutleniaczem, który chroni przed szkodliwymi skutkami działania wolnych rodników, które powstają podczas opalania. Witamina C zmniejsza także ryzyko powstawania nowotworów skóry.

    Bogatym źródłem witaminy C jest: natka pietruszki, czarna porzeczka, papryka, pomidory, jabłka, kapusta, maliny, chrzan, cytrusy.

    Witamina E

    Witamina E tzw. „witamina młodości” jest silnym antyoksydantem, który neutralizuje wolne rodniki. Ponadto pomaga zachować odpowiednie nawilżenie skóry, opóźnia procesy starzenia, skutecznie zapobiega skutkom długiego opalania, przyspieszając proces odnowy skóry. Ma właściwości przeciwzapalne i podobnie jak witamina C przyspiesza gojenie się poparzeń słonecznych.

    Witamina E występuje w: olejach roślinnych, ziarnach zbóż, migdałach, orzechach włoskich, marchwi, papryce, brukselce, szpinaku, brokułach, awokado, brzoskwiniach, porzeczkach. Witamina E należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

    Woda mineralna

    Podczas opalania trzeba także pamiętać o nawadnianiu organizmu. Codziennie wraz z potem tracimy około 3 litrów wody, a wraz z nią cenne sole mineralne. Woda mineralna nawilża organizm od środka, uelastycznia skórę, dodaje jej sprężystości i blasku. Aby zapobiec odwodnieniu powinniśmy wypić minimum tyle wody, ile tracimy.

    Niewielkie urozmaicenie codziennej diety pozwoli przedłużyć opaleniznę, uchronić przed negatywnymi skutkami opalania, nadać skórze słoneczny koloryt, ale może także być zbawienne dla osób z jasną karnacją i uczulonych na słońce.

    Polecamy podobne artykuły:
    Polecamy także nasze przepisy:
    Drukowanie:

    Ze zdjęciami Z komentarzami
    Inne informacje o artykule:
    Autor:
    Agnieszka [2011-08-22]
    Ocena:
    5/5 [głosów: 1]
    Komentarze do artykułu:
    Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany. Twój komentarz może być pierwszy.
    Dodaj komentarz

    Autor:
    Newsletter

    Szukasz kulinarnych inspiracji? Zapisz się na newsletter smaczny.pl aby co kilka dni otrzymać od nas porcję ciekawych przepisów i porad.

    Newsletter jest i będzie bezpłatny. Nikomu nie przekazujemy Twojego adresu email. Będzie on użyty tylko i wyłącznie do wysyłki maili ze smaczny.pl.

    Dimpart 2003 - 2019. Wszystkie prawa zastrzeżone.